(A Duna Tv híradóriportját lásd a cikk alján.)
Tavaly május óta folyamatosan hírt adunk arról, hogyan alakul iskolánkban a tanulói laptop program bevezetése. Immáron örömmel számolhatok be arról, hogy igen nagy érdeklődés mutatkozik az új tanulásszervezési módszer iránt, nemcsak a közeli intézményekből, de Pécsről, sőt Balatonföldvárról és Hajdú-Bihar megyéből is érkezett már igény a jó gyakorlat eltanulására.
A tanulói laptop program bevezetését megalapozta, hogy az Internet Terjesztésért Alapítvány közreműködésével az Intel intézményünknek ajándékozott egy osztálylétszámra való, kifejezetten iskolás gyerekek számára kifejlesztett hordozható számítógépet, úgynevezett ClassMate PC-t. Az eszközök segítségével az akkori harmadik, ma negyedik osztály tanítója Gyimesiné Fekete Tünde kezdte a bevezetést. A tanítónő saját kútfőből kidolgozott ötletekkel, az időközben a TÁMOP keretében elsajátított kompetencia alapú oktatási módszerekkel, kooperatív és differenciált tanulásszervezési eljárásokkal ötvözte és folyamatosan fejleszti a CMPC-k használatának lehetőségeit a tanítási órákon. Mivel a módszer még igencsak gyerekcipőben jár hazánkban – a kistérségben egyedül nálunk működik, sőt országosan is rajtunk kívül mindössze egy budapesti intézmény használja – nagy az igény arra, hogy más iskolák is bevezessék, ezért sorra jelentkeznek be hozzánk közeli és távolabbi intézmények egyaránt tanulni, ellesni a jó gyakorlatot.
Áprilisban már kétszer járt nálunk Pécsről a Mecsekaljai Iskola Bánki Donát Utcai Általános Iskolája nevelőtestületének több tagja, de bejelentkezett a pécsi Városközponti Iskola Mezőszél Utcai Intézményegysége éppúgy, mint egy balatonföldvári intézmény is, de mondhatni minden nap újabb és újabb érdeklődők kérnek időpontot. A TÁMOP keretében Kaposváron megrendezett konferencián felkérték a királyegyházi tanítónőt, hogy egy prezentáció keretében beszéljen tevékenységéről, módszereiről, ezzel segítve, ötleteket adva a somogyi kollégáknak is. Megkérdeztem Gyimesiné Fekete Tündét, hogy szerinte hatékonyabb-e a CMPC-vel való tanulás? Így válaszolt:- Lassan egy éve használjuk a tanulói laptopokat. Többen akkor ültek először számítógép előtt, mikor kézhez kaptuk ezeket a kis CMPC-ket. Mára a gyerekek sikerrel elvégeznek egyszerűbb és bonyolultabb feladatokat is. Eddig csak jó tapasztalatokról tudok beszámolni. A tanulók motiváltsága könnyebben felébreszthető és hosszabb ideig fenntartható. Mivel az iskolában mi elsősorban információkat keresünk, kutatunk, a gyerekek számára kézenfekvővé vált, hogy az internetet erre a célra használják fel. Egyfajta kvízjátékként élik át a CMPC-s órákat, melynek során én felteszem a kérdéseket, és ők szabadon megkereshetik a helyes válaszokat. Ilyenkor folyamatos sikerélmény kíséri a munkájukat. Az általuk megtalált információk mélyebben és maradandóbban épülnek be az ismereteik közé. Természetesen játékra, levelezésre is van igény és lehetőség. Differenciálásra is kiválóan alkalmas ez az új eszköz, ami azt jelenti, hogy különböző nehézségű és terjedelmű feladatokat tudok adni a különböző képességű gyerekek számára.
– Hogy élik meg a gyerekek az egyre sűrűsödő látogatásokat?
– Van, aki könnyedén veszi a vendégek jelenlétét, de van olyan tanuló is, aki kissé izgatottá válik, ha megjelennek a látogatók. Azonban mindig kapnak tőlük az ajándékok mellé egy-két bíztató szót is, ami nagyon jót tesz az önértékelésüknek. Lassacskán megszokják az új helyzetet, és kezdenek büszkék lenni arra, hogy városi iskolákból jönnek hozzánk, mert az ő munkájukra, tudásukra kíváncsiak a tanár nénik, tanár bácsik.
A bejelentkezett iskolák közül először a Mecsekaljai Iskola Bánki Donát Utcai Általános Iskolájának nevelőtestülete érkezett hozzánk óralátogatásra és konzultációra. Az intézmény igazgatója, Dr. Jelenszkyné Fábián Ildikó így számolt be a tapasztalatairól:
– Gyimesiné Fekete Tünde tanítónő munkája példaértékű a megújulás lehetőségeit kereső pedagógusok, iskolavezetők számára. Tanítványai mind tudásanyagban, mind módszerekben igen változatos, tartalmas munkát végeznek. A tanítónő osztályszintű, kiscsoportos, páros és önálló munkáltatással, sokféle képességfejlesztő feladattal szervezi a gyerekek tanulását. Tanórákon, és a délutáni felkészüléshez is érdekes, kutatásra, megismerésre ösztönző feladatokat ad. Óráin ma már mindennapos a tanulói számítógép és az internet használata. Az osztályába járó gyerekek olyan gyakorlottan használják ezeket az információs eszközöket, mint a tankönyveket, ismeretterjesztő könyveket, lexikonokat. A tanulói laptopok formára, és méretre is olyanok, mint egy könyv. Jól megférnek a gyerekek iskolapadján az olvasókönyv, az íróeszközök, a rajzlap mellett. Néhány hónappal ezelőtt egy London környéki angol iskolában jártam. Az utazás célja annak megismerése volt, hogy hogyan, milyen módon használják a tanulók a számítógépet a mindennapi iskolai munkában. A tantestületem nemrégiben Királyegyházán tett látogatása alkalmával, örömmel tapasztaltam, hogy a királyegyházi kisiskolás gyerekek ugyanolyan ügyesen, gyakorlottan, ugyanolyan lelkesen és eredményesen használják a tanulói laptopokat, keresnek információkat az interneten, mint az angol gyerekek.
A tanárkollégáimmal meglátogatott tanórák sok hasznos tapasztalatot, jó gyakorlatokat adtak ahhoz, hogy a mi iskolánkban is sokoldalúan, és hasznosan tudják majd használni a pedagógusok és a gyerekek a számítógépet, a különböző számítógépes programokat.
A Duna Tv 2010. május 8-ai Híradója, benne a Királyegyházai Isoláról készült riporttal (5:55 perctől-7:30 percig). Ha nem indul, lásd itt.