Kommunikációs vezető: Zadravecz Zsófia

Zadravecz Zsófia 2011. május közepe óta a LAFARGE Cement Magyarország Kft. kommunikációs, majd marketing kommunikációs vezetője. A mindig mosolygós és nagyon magabiztos fiatal lány a magyar nyelven kívül angolul, németül és egy kicsit svédül is beszél. Kapcsolattartóként és tolmácsként is közreműködik Frédéric Aubet cégvezetővel való találkozásaink során.

– Első találkozásunkkor az a kérdés merült föl bennem, hogy egy fiatal lánynak, aki ráadásul közgazdász, mi köze lehet a cementgyártáshoz. 

– Az iparági kapcsolat a korábbi tapasztalataim során nem volt jellemző. A tanulmányaim befejezése után PhD ösztöndíjasként folytattam pályafutásomat a Pécsi Közgazdaságtudományi Egyetemen, ahol tanítottam is. Ebben az időszakban kezdtem el marketingasszisztensként dolgozni a Szigetvári Takarékszövetkezetnél. A PhD tanulmányaim befejezése után az élet úgy hozta, hogy kutatási területemnek és érdeklődési körömnek megfelelően városmarketing referensként dolgoztam a Pécsi Polgármesteri Hivatalban. 

– Hogyan kerültél a Királyegyházi Cementgyárba? 

– A cég szervezeti kialakításáért felelős HR vezető keresett meg és a beszélgetésünk végére felkeltette az érdeklődésemet. Az ajánlatot alaposan meg kellett fontolnom, hiszen a városi kulturális és marketing tevékenység távol áll a cementgyártás világától. Nehéz volt a döntés, de arra a következtetésre jutottam, hogy egy új márka bevezetése, egy cementgyár elindítása, a termékek piacra dobása, egy új cég, új csapat elindulása talán csak egyszer adódik az ember életében.  

– Most, hogy már belemerültél a feladataidba, erre számítottál? 

– Azt gondolom, hogy a teljes képet nézve igen, erre számítottam. A döntésemben szerepet játszott a kihívás ténye, és az, hogy már a kezdet kezdetén lehetett tudni, hogy mik azok a területek, amik az én feladataim körébe fognak tartozni, így nem ért meglepetés. Röviden összefoglalva: a feladataim a belső és a külső kommunikációs tevékenységek egészére vonatkoznak. 

– Mit jelent a gyakorlatban a belső kommunikáció? 

– A belső kommunikáció középpontjában a munkavállalók állnak, vagyis a szervezeten belüli információcsere. E tevékenység célja egy nyertes csapat összekovácsolása, a hatékony információáramlás elősegítése. Mindehhez, a megfelelő eszközöket kell megtalálni. Ilyen eszközök például az összdolgozói értekezletek, a belső hírlevél rendszeres megjelentetése, rendezvények megszervezése, vagy akár az információs táblák karbantartása.  

– Milyen rendezvények voltak az elmúlt időszakban? Hogyan kell ezeket elképzelni? 

– A legutolsó belső rendezvényünk a LAFARGE Karácsony volt. Mivel az első év nagyon feszített tempóban telt el, úgy gondoltam, érdemes lenne megállni és egy informális estet tartani az összes munkavállalónak. A rendezvényen tartottunk egy visszatekintést az elmúlt évre, a SZONEK Alapfokú Művészeti Iskola fúvószenekara adott műsort, majd egy vacsora keretében kötetlen beszélgetést folytattunk egymással. 

– Érkeztek-e visszajelzések a rendezvényt követően? 

– Igen, nagyon sokan jeleztek vissza a rendezvénnyel kapcsolatosan. Egybehangzóan pozitívan értékelték a meglepetést, amivel készültünk, és gazdagítottuk a karácsonyfa alatt sorakozó ajándékok számát.  

– Milyen feladataid vannak a külső kommunikáció terén? 

– A LAFARGE márka megismertetése, a termékhez, a céghez, a jövőképhez, a cégfilozófiához kapcsolódó üzenetek eljuttatása. A külső kommunikáció meghatározó célközönsége a cementgyár és a hozzá tartozó bánya környékén élők. Amely tovább bővíthető a Szentlőrinci Kistérségre, Pécsre, mint a legközelebbi nagyobb városra, megyeszékhelyre. E mellett a külső kommunikáció kiterjed az ügyfeleinkre, a médiakapcsolatokra, a beszállítóinkra, intézményekre, kormányzati szervekre és a többi partnerünkre. 

– Hogyan zajlik a kapcsolattartás? 

– Találkozókat, eseményeket, rendezvényeket szervezünk. Meghívjuk például a környező települések vezetőit beszélgetésekre, a lakosokat gyárlátogatásokra. A tavalyi évben a legnagyobb szabású rendezvény koordinálása is hozzám tartozott. A gyáravató ünnepség egy kiváló lehetőséget teremtett arra, hogy a Kistérség településeivel is felvegyük a kapcsolatot. Az idei évi terveink között szerepel, hogy informáljuk őket is, és aktív résztvevői legyünk a közösségi rendezvényeiknek, amelyekre, nagy örömünkre egyre több meghívást kapunk. 

– Tartozik-e még valami a feladatkörödhöz a külső-belső kommunikáción kívül? 

– Igen, idén januártól a marketing operatív feladataiért is felelős vagyok. Az én szemszögemből ez azt jelenti, hogy az eddigi partnerkapcsolatok skálája bővült a vevőinkkel. Hozzám tartozik az ügyféltalálkozók, vevőtalálkozók szervezése, valamint a promóciók, akciók, hirdetések, továbbá a márkaépítés a vevők felé. Folyamatosan bővül azon ügyfeleink köre, akik bíznak a LAFARGE cement minőségében, így például 2012 januárjától már a Királyegyházához közeli tüzéptelepeken is megvásárolhatóak a termékeink. 

– Milyennek látod a Királyegyházával való együttműködést, a támogatott programokat? 

– Nagyon fontosnak tartom, hogy a cég piaci előrejutásával összhangban a környező települések is fejlődjenek. Ebben a szellemben az eddigi tapasztalataim alapján sikerült kialakítani Királyegyházával is az együttgondolkodást. Ennek eredményeképpen létrejött események, találkozók, rendezvények megerősítenek abban is, hogy az itt élők egy nagyon szoros és egymást segítő közösséget alkotnak. Úgy gondolom, hogy mindenféleképpen támogatandó az az eszme, hogy a közösségek biztosítsanak olyan felületeket, amiben a közösség egyes tagjai is fejlődni tudnak.  

– A napi tevékenységed során mennyire tudod kamatoztatni az egyetemi tanulmányaid alatt elsajátított ismereteket? 

– Azt gondolom, hogy a marketing szépsége és egyben a hátulütője is, hogy a termék és a szolgáltatás az mindig más. Az egyetem azért volt jó „iskola”, mert adott egyfajta stratégiai és operatív szemléletmódot, valamint elméleti síkon egy eszközrendszert, amivel a piaci célokat meg lehet valósítani. Tovább segítette a látóköröm bővítését és egyben a mostani tevékenységemet is az, hogy az Európai uniós ismeretek és Kommunikációs gyakorlatok című két tematikus kurzust is elvégeztem az egyetem mellett.  

– Úgy tudom ösztöndíjasként külföldön is tanultál. Ott milyen tapasztalatokat szereztél? 

– Svédországban, a Karlstadi Egyetemen fél évet tölthettem ösztöndíjas hallgatóként. Mivel a marketingszolgáltatás és az oktatás is nagyon fejlett Svédországban, sokat lendített a személyes fejlődésemen ez a lehetőség, másrészt a svéd nyelvet is megtanultam.  

– Milyen változásokat hozott az életedbe az új, az eddigihez képest teljesen más munkahely? 

– Azt veszem észre magamon, hogy sok energiát fektetek be a munkám sikerének érdekében. Ez megnyilvánul abban, hogy a munkaidő kinyúlik, napi szinten átlag tíz-tizenegy órát dolgozom. 

– A fiatal korod nem akadályozott-e abban, hogy elfogadtasd magad vezetőként a szervezetben? 

– Azt gondolom, hogy erről a kollégákat kellene megkérdezni, de mivel ez egy induló szervezet, mindenki elsősorban szakmailag próbált megfelelni a feladatainak, én is ugyanezt tettem. Az elmúlt időszakban végzett munka és az elért eredmények azt bizonyítják, hogy egy nyerő csapat alakult ki, és emiatt elfogadjuk egymást. A személyiségemből és a kommunikáció területéből is következik az, hogy számomra fontos a kollégákkal való jó viszony és nyitott vagyok a beszélgetésekre.  

– Jut-e időd kikapcsolódásra, hobbira, a családdal való közös programokra? 

– A szüleimtől már hat éve külön élek. A párom szerencsére tolerálja a munkatempómat. Õ teljesen más területen dolgozik, de volt már vezető beosztásban, ezért tudja, hogy ez mivel jár. Közös tevékenységünk a squash, a természetjárás, a biciklizés, a piknik és a főzés.  

– Visszatekintve a gyermekkorodra, így képzelted el a jövődet?  

– Gyermekkoromban virágkötő szerettem volna lenni. Otthon a mai napig is szívesen készítek csokrokat, koszorúkat, ez kikapcsol. A virágok és a természet közelsége nekem az életet szimbolizálják. Az irodámat is úgy választottam, hogy ha kinézek az ablakon, a táj szépségeiben gyönyörködhessek. Ez pihentet és távlatokat ad.