Színházlátogatást szervezünk

Kezdjük színházlátogatással a 2012-es évet! A Királyegyháza Felvirágoztatásáért Közalapítvány Kuratóriuma az Édes Anna című színmű 2012. január 3-ai és A dzsungel könyve című musical január 18-ai előadására várja az érdeklődők jelentkezését.

A hagyományoknak megfelelően a színházjegyek árát a Közalapítvány fedezi, az útiköltséget mindenki önállóan fizeti. Megfelelő számú érdeklődő igénye esetén autóbuszbérlést szervezünk, melynek egy főre eső költsége minimum ezer forintra várható. Jelentkezni lehet december 23-ig a 06/30-952-29-87-es és a 06/30-294-90-94-es telefonszámokon, illetve személyesen Fata Gáborné vagy Konyári Tímea megkeresésével.

Az Édes Anna keletkezése idején Kosztolányi, a mű szerzője, a Pesti Hírlap számára beszélgetéseket készített a társadalom különböző rétegeinek tagjaival. „Egy itt, a Krisztinavárosban szolgált cselédlány adta az első impulzust regényemhez. De ez nem az a lány volt, aki tényleg megölte a kommün bukása után a gazdáit. Csak most, amikor már befejeztem a regényemet, tudtam meg, hogy csakugyan megtörtént ez az eset.” – írta Kosztolányi. „Gyilkosság történt. Méghozzá, mindjárt kettős gyilkosság. A tettes személye, ismert: Édes Anna, vízivárosi cseléd, egy éjszaka több késszúrással meggyilkolta Vízyéket, a gazdáit. Tettét beismeri, annak okára azonban nem tud magyarázatot adni. Majdnem mindent tudunk, tehát. A krimi műfajának szabályai szerint viszont a legfontosabb és legizgalmasabb kérdésre még válaszolnunk kell: ami történt, miért történt? Hogyan válhat egy ártalmatlannak látszó, törékeny, fiatal lányból gyilkos? Hogyan lehet a mintaházaspárból áldozat? Milyen apró, lényegtelennek tűnő mozzanatok, történések vezettek el a sorsszerű gyilkossághoz? Ezt firtatja a vizsgálóbíró, mert az előadás, formáját tekintve bírósági kihallgatás, az események rekonstruálása, melyek a bíró kérdései és Anna válaszai révén elevenednek meg.
A regény megjelenése óta a legkülönbözőbb magyarázatok láttak napvilágot a gyilkosság indítékait illetően: volt, amely az elnyomó úri osztály és a proletariátus örök konfliktusának megjelenését látta benne; más a freudi »elfojtás« tragikus következményét, és volt olyan is, amelyik a szerelmi csalódás miatti bosszúban látta a magyarázatot. Melyik hát a sok közül? Egyik sem? Mindegyik együtt? Minden lepereg előttünk a tragikus végig, mégsem kapunk egyértelmű válaszokat, miként maga Kosztolányi Dezső sem adott regényében ilyeneket. Nyilván szándékosan. Az író világ- és emberképének legfontosabb jellemzője ugyanis, hogy az élet megfejthetetlenül titokzatos sokszínűségét, az egyén megismételhetetlen egyediségét vallja. Kosztolányi minden olyan eszmét elvet, amelyik leegyszerűsítő magyarázatra törekszik. Édes Anna tettét sem lehet magyarázni egyetlen vagy akár több okkal sem, mert minden tette, így a gyilkosság mögött is ott áll az ember a maga teljes életével. Az előadás feltett szándéka, hogy az értelmezés és a válasz felelőssége alól a nézők se vonhassák ki magukat.”

A dzsungel könyve című musical ma már klasszikusnak számít, sok helyen, sokszor, nagy sikerrel játszották, játsszák. A Dés László zeneszerző, Geszti Péter dalszövegíró és Békés Pál szövegíró közös munkájából tizenöt éve született musicalt ma már minden gyerek ismerheti, de talán színpadon még nem látta. A darabról már rengeteg mindent elmondtak, de ha valaki mégsem tudja, hogy miről is szól, álljon itt egy kis összegzés: Ugyan ki tudná összefoglalni, mi mindenről szól a farkasok közt nevelkedett Maugli, az emberek ketrecéből szabadult Bagira, a törvényt bölcsen oktató Balu, a titokzatos Ká, a bosszúra és embervérre szomjas Sir Kán története? Szól a születésről és a halálról, a befogadásról és a kitaszításról, a csapatról és a magányról, a gyerekkor és a kamaszkor varázslatos időszakáról – vagyis mindarról, ami egy »kölyökkel« megeshet, akár farkasok, akár emberek között nevelkedik.

(www.pnsz.hu)