Az ÚMFT Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP-1.1.1/09/1. "A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése (tanulói laptop)" pályázat keretében Szentlőrinci Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás 39 670 000 Ft támogatást nyert a SZONEK számára beszerzendő tanulói laptopokra és interaktív foglalkoztató asztalokra. A támogatói döntés időpontja 2010.04.27. A projekt lebonyolításának befejező határideje 2011. március 1.
Alapvető cél
A pályázat alapvető célja – összhangban az EU ajánlásaival, a hazai közoktatás-fejlesztési stratégiával, valamint az ÚMFT célkitűzéseivel – a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami közvetve hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához.A konstrukció közvetlen célja az élethosszig tartó tanulás kulcskompetenciáinak fejlesztéséhez szükséges, egyenlő hozzáférést biztosító IKT infrastruktúra megteremtése, a közoktatási intézmények számítógép állományának korszerűsítése a pedagógiai feladatok igényeinek megfelelő infrastruktúra kialakítása érdekében.A konstrukció közvetlenül hozzá kíván járulni az IKT-val támogatott 1:1 (1 diák/1 számítógép) oktatási környezet bevezetéséhez és elterjesztéséhez a közoktatásban. Az 1:1 IKT-val támogatott környezet az IKT-val támogatott oktatás eszközrendszerének azon következő generációja, amelyben a frontális pedagógiai módszertan mellett a hangsúly az egyéni és egyedileg szervezett csoportos tanulási folyamatra helyeződik, és amely még hatékonyabban támogatja az egyéni tanulás képességének és a kooperatív technikák fejlesztését.
A konstrukció hozzájárul továbbá a digitális oktatási tartalmak integrálásához a kompetenciafejlesztő oktatás alkalmazása során. A konstrukció keretében megvalósított infrastruktúrafejlesztés hozzájárul az elektronikus mérés-értékelés, valamint az oktatási adminisztráció elterjesztéséhez.
A projekt SZONEK szintű összefoglalója
Projektcél: Számítástechnikai-informatikai eszközök beszerzése a Szentlőrinci Kistérségi Oktatási- Nevelési Központ számára annak érdekében, hogy az 1:1 arányú IKT eszközellátással támogatott tanórák aránya, amely tanórákon minden diák külön-külön eszköz használatával tanul a 2011/2012 tanévtől a TÁMOP 3.1.4 projekt keretében bevezetésre került kompetencia alapú tanórákon elérje a 30%-ot.
1. Iskolák részére betervezett eszközök:
Összesen 247 db operációs rendszer; 247 db digitális oktatási tartalom; 247 db tanulói laptop, és ezekhez a tanulói laptopoknak biztonságos tárolási és töltési lehetőséget biztosító kerekes, fém tároló szekrények, 14 db tanári laptop, 14 db WiFi Access Point; 4 db Router.
2. Óvodák részére betervezett eszközök:
6 db Interaktív foglalkoztató asztal és 6 db WiFi Access Point.
A pályázati cél megvalósítása érdekében két közbeszerzési eljárásra került sor.Első alkalommal meghirdetett közbeszerzési eljárásunk az eljárás a Kbt. 92.§ c) pontja alapján eredménytelen lett, mivel ajánlattevő nem nyújtott be az ajánlatkérő rendelkezésére álló anyagi fedezet mértékének megfelelő ajánlatot. Ennek oka, hogy ajánlattevő az óvodai Interaktív asztalra ajánlatként bruttó 1.499.250 Ft/db egységárat jelölt meg a pályázatban elszámolható maximális 800 000 Ft/db helyett. Második alkalommal meghirdetett közbeszerzési felhívásunkban két részajánlati körre bontottuk fel a pályázati eszközöket. Az eljárás során az óvodai Interaktív foglalkoztató asztalokra és a hozzájuk tartozó WiFi Access Pointokra nem érkezett ajánlat.
A legfeljebb 2011. március 1-i határidő miatt új közbeszerzési eljárás lefolytatására már nem nincs lehetőségünk a pályázati határidőn belül, ezért az óvodákba tervezett eszközöket a projektben már nem tudjuk beszerezni.
Az eszközök üzembe helyezésének helyszínei:
1) Ifjúság Úti Általános Iskola 7940 Szentlőrinc, Ifjúság útja 5. (=székhely)
Tétel megnevezése | Mennyiség | |
1. | Tanulói laptop, digitális oktatási tartalommal | 133 |
2. | Tanári laptop | 6 |
3. | WiFi Access Point | 6 |
4. | Router | 1 |
5. | Tároló szekrény tanulói eszközök tárolására, töltésére | Összesen 133 db tanulói laptop befogadására |
2) Kollégium, Speciális Tagozat és Előkészítő Szakiskola 7940 Szentlőrinc, Kodolányi János utca 13.
Tétel megnevezése | Mennyiség | |
1. | Tanulói laptop, digitális oktatási tartalommal | 12 |
2. | Tanári laptop | 1 |
3. | WiFi Access Point | 1 |
4. | Router | 1 |
5. | Tároló szekrény tanulói eszközök tárolására töltésére | Összesen 12 db tanulói laptop befogadására |
3) Szentlőrinci Kistérségi Oktatási-Nevelési Központ Királyegyházai Általános Iskola, és Óvoda Tagintézménye, 7953 Királyegyháza, Petőfi u. 63.- iskola
Tétel megnevezése | Mennyiség | |
1. | Tanulói laptop, digitális oktatási tartalommal | 52 |
2. | Tanári laptop | 4 |
3. | WiFi Access Point | 4 |
4. | Router | 1 |
5. | Tároló szekrény tanulói eszközök tárolására töltésére | Összesen 52 db tanulói laptop befogadására |
4) Szentlőrinci Kistérségi Oktatási-Nevelési Központ Bükkösdi Általános Iskola, és Óvoda Tagintézménye7682 Bükkösd, Vadasvölgy u. 2.- iskola
Tétel megnevezése | Mennyiség | |
1. | Tanulói laptop, digitális oktatási tartalommal | 50 |
2. | Tanári laptop | 3 |
3. | WiFi Access Point | 3 |
4. | Router | 1 |
5. | Tároló szekrény tanulói eszközök tárolására töltésére | Összesen 50 db tanulói laptop befogadására |
Hiperhivatkozás a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, az Irányító Hatóság és a Közreműködő Szervezet honlapjára: www.nfu.hu; 2011. január 1-től www.esza.hu
A diákok véleménye
Orsós Szabina Vanda, Moharos Alexandra, Balogh Emese: Szerintünk a laptopok azért jók, mert könnyen lehet őket használni. A tanári laptopokról lehet a diákok laptopjait irányítani, és a tanárok a saját gépükről azt is látják, hogy mi mit csinálunk. A tanárok kérdéseket tudnak feltenni a laptopokon keresztül, és a diákok így tudnak ezekre válaszolni.
Makoni Sanchez Leroy: Szerintem nagyon jók a laptopok. Segítenek a tanulásban. Ha nem tudunk valamit, akkor utána tudunk nézni az interneten. Sokkal könnyebb így a tanulás, a telepített programok is sokat segítenek. Vigyázni is kell, mert ha nem azt csináljuk, amit a tanár mond, akkor ő a felügyeleti rendszer segítségével simán meg tudja nézni a laptopján, hogy a gyerekek milyen oldalt néznek éppen, vagy milyen programba léptek be. A másik nagy előny a hordozhatóság. A laptopokat egy nagy szekrényben tároljuk, amely egyben töltő is.